A Balaton legendás hajói I.
|A Balaton vizét a mai napig számtalan kalandos és izgalmas történelmi múlttal rendelkező sétahajó szeli. Túlélték a nyilas birodalmi csapatok robbantásait, világháborús aknatalálatokat, ütközéseket és hős matrózaik mentőakcióit, amelyek során maguk nyitották ki a fenékszelepeket, elkerülendő a németek nagyobb pusztítását. Némelyiket a korábbi tervek alapján építették újjá, de sok esetben az eredeti, tófenékről felhozott és felújított hajókkal utazhatunk a mai napig is. A következőkben a Balaton nyolc különleges sorsú legendájával ismerkedhetünk meg közelebbről négy részben.
Jókai (Balatonfüred)
A Jókai a Balaton leghosszabb ideje, idén 106 éve szolgáló gőzhajója. Az 1913-ban épült 100 személyes, luxusigényeket is kielégítő nosztalgiahajó, túlélt két világháborút és egy elsüllyesztést is.
A Balatontavi Gőzhajózási Rt. utolsó gőzhajóját Óbudán építették az Első Dunagőzhajózási Társaság gyáregységében, majd szekciókban Siófokra szállították, ahol összeszerelték és elnyerte akkori jellegzetes formáját és fekete színét.
Kalandos életútja során szolgált étkezőként egy úttörőtáborban, Vonyarcvashegynél túlélt egy mellette felrobbanó aknát, második világháborús német csapatok általi elsüllyesztést, járt a Tiszán és a Dunán is mielőtt végleg a Balatonra került.
Kisfaludy (Balatonfüred)
Az eredeti hajó életének legizgalmasabb időszaka az 1848-as forradalom kitörésének idején következett el, amikor vagyonos balatonfüredi családok tagjai a háborús helyzet elől menekülve, a Kisfaludy fedélzetén bevették magukat a tó közepére, ahol más gőzhajó még nem lévén, megközelíthetetlenek voltak. A Kisfaludy eredeti állapotában 1846 és 1887 között teljesített szolgálatot. 2015-ben újraépített pontos mása máig az egyetlen valódi lapátkerekes gőzhajó a Magyar Tengeren.
A fényűző belső tereket Széchenyi István felesége, Crescence irányításával alakították ki. A szalont mahagóni oszlopok, arany burkolatok és tükrök díszítették.