A Balaton legendás hajói II.
|Hableány (Keszthely)
Az eredeti hajó 1867-ben került forgalomba egy francia író tulajdonában. Utazott rajta többek között III. Napóleon, Eugénia császárné és Gróf Széchenyi Ödön is. 1870-től hadiszolgálatot teljesített, majd porosz hadizsákmánnyá vált, végül 1874-ben bizonytalan körülmények között (kazánrobbanás/ágyútalálat) megsemmisült.
A Széchenyi lapátkerekes gőzhajó flotta kisebbik tagja a Hableány, történelmi emlékhajó. 2007-ben a Sión felvontatták a Balatonra, ahol Siófokon és Balatonalmádiban teljesen felépítették. A replikát jelenleg a Balatoni Sétahajózási Kft. működteti, központi kikötője Keszthelyen található. Az új Hableányt hajócsavar mozgatja, lapátkerekeit csak a víz hajtja menet közben.
Az eredeti megsemmisült hajó pontos másolata 2008. nyarán állt forgalomba, első évében Keszthelyen sétahajózott. Tervbe van véve a későbbiekben valódi lapátkerekes meghajtás kialakítása is. A hajó kétszintes, belső terei trópusi faburkolatokkal és selyemtapétával elegáns, régies stílusúak, külső megjelenése gőzhajó jellegű.
Helka (Keszthely)
A második világháború idején 1944. végén, a német csapatok Balatonfüreden elsüllyesztették. A háború utáni rendbetételt követően, 89 év szolgálat után, 1980-ban kivonták a forgalomból, partra került és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden. Később a MAHART visszavásárolta, majd felújítása után, 1996-ban ismét forgalomba helyezte. A többszöri átépítés ellenére máig megőrizte 19. század végi külsejét.
1927. decemberében Fonyód és Badacsony között egy időre a befagyott Balaton fogjává vált.
A Helka testvérhajójával a Kelénnel együtt a Balaton legrégebbi, jelenleg is használatban lévő hajója. Vas hajótesttel és fa felépítménnyel készült el 1891-ben, a Balatontavi Gőzhajózási Társaság részére. Nevét egy balatoni legenda hősnője, Helka hercegkisasszony után kapta.
A reformkori hangulatot idéző hajó szerepelt a Bujtor István rendezésében és főszereplésével készült Pogány Madonna című filmben.