A Balaton legendás hajói III.

 

Kelén (Balatonfüred)

A Kelén és testvérhajója a Helka, a Balaton leghosszabb ideje szolgálatban lévő hajói. 1891-ben Siófokon készült (Titanic csak 1911-ben), az újpesti Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó- Gép- és Kazángyárban, a Balatontavi Gőzhajózási Rt. megrendelésére.kelén

1945. március 27-én a visszavonuló német csapatok, a révfülöpi kikötőben a hajó gépházában robbanóanyagot helyeztek el. A teljes pusztulás elkerülése érdekében, a magyar hajósok a fenékcsapok megnyitásával elsüllyesztették a Kelént. Később kiemelték, helyrehozták, és újra szolgálatba állhatott.

kelén2

1962-ben átalakították motoros hajóvá, majd 1991-ben, századik születésnapjára teljesen újjáépítették, ma a Balatoni Hajózási Zrt. tulajdonában van.

Csongor (Balatonföldvár)

A Csongor eredetileg fatestű és fa felépítményű hajó volt, amely az IBUSZ Yachtépítő Rt. balatonfüredi üzemében épült 1927-ben, a Balatoni Hajózási Rt. részére. Mára nosztalgiahajóként szolgál a BAHART flottájában és 2017-ben ünnepelte 90. születésnapját. A Tünde nosztalgiahajó ikertestvére.

csongor

1944. októberében Siófoknál, egy navigációs hiba következtében összeütközött a Jókai gőzössel. A baleset kapcsán, az akkor még faszerkezetű hajó oldala beszakadt

csongor2

1945-ben a Tündével ellentétben, a legénységnek itt nem sikerült időben megnyitni a fenékszelepeket, hogy a hajó magától elsüllyedjen, így a visszavonuló német csapatok, sok más hajóval együtt a Csongort is elsüllyesztették. A nyilasok, a révfülöpi kikötőben robbantással biztosították, hogy ne kerülhessen szovjet kézre a hajó. Újjáépítése után, 1947-ben állt újra forgalomba.

csongor3

A Balatonfüredi Hajógyárban 1958-ban felújították, acél hajótestet és zárt utasteret kapott. A főfedélzet nyitott, a hajó a XX. század elejének hangulatát idézi.

FŐSZERVEZŐ: V4 ÉPÍTÉSZETI ALAPÍTVÁNY
Az Építészregatta alapítója: Kálmán Ernő Dla a V4 Építészeti Alapítvány kuratóriumi elnöke.