A Balaton legendás hajói IV.

Tünde (Balatonlelle)

A Tünde testvérhajójával a Csongorral együtt, az IBUSZ Yachtépítő Rt. balatonfüredi üzemében épült 1927-ben, a Balatoni Hajózási Rt. részére. 1945-ös háborús elsüllyesztését követően, 1947-től a Balatoni Hajózási Vállalat, majd a BAHART tulajdona

asd1

1945. március 27-én a visszavonuló német csapatok Révfülöpön, már a Tünde és a Kelén gépházában is elhelyezték a robbanóagyagot, de hála a hős legénységnek, akik a fenékcsapok megnyitásával elsüllyesztették a hajókat, sikerült megelőzni a komolyabb pusztítást. Révfülöpön a Tat Kávézó épületének oldalán, ma is látható a “A Kelén és a Tünde elsüllyesztőinek emlékére” c. alkotás.

asd2asd3
A Csongorhoz hasonlóan, a Tünde fa hajótestét is acélra cserélték 1950-ben és ma is szolgál a BAHART flottájában Siófokon.

Csobánc (Siófok)

Az 1927-ben Budapesten épített – akkori mércével – luxushajó, a vele egyidős Csongorral és Tündével, 2017-ben ünnepelte 90. születésnapját. A Balaton első diesel motorosát már eredetileg is vastesttel építették, a fedélzeti szalon és felépítmények teak-fa, a berendezések pedig mahagóni borítással készültek. Nem meglepő, hogy a század közepi úri közönség kedvelt hajójává vált.

asd4
Sok más balatoni társához hasonlóan, az 1945-ben visszavonuló német csapatok a Csobáncot is felrobbantották. Egy évvel később, a gyors helyreállítást követően először a Balatoni Hajózási Vállalat, majd 1955-től a MAHART tulajdonában működött.
asd5
Különleges ereklye a hajó kormányállásában található eredeti rézborítású iránytű, valamint a hajó orrészében álló harang.
Érdekes élmény úgy részt venni egy-egy balatoni sétahajózáson, hogy ismerjük az adott hajó történetét, pályafutásának viszontagságait. Ha időnk engedi, keressük fel célirányosan a kikötőket és legalább egyszer tegyünk egy kört mindegyik legendás balatoni hajóval és figyeljük mit üzennek számunkra a sokat látott deszkák.



FŐSZERVEZŐ: V4 ÉPÍTÉSZETI ALAPÍTVÁNY
Az Építészregatta alapítója: Kálmán Ernő Dla a V4 Építészeti Alapítvány kuratóriumi elnöke.